CiènciaLab 2021 / Campus de Vera (València)


Tallers del primer quadrimestre

(octubre, novembre i desembre)




Cirurgia de l'art: la ciència en restauració d'obres d'art.


Taller de conservació


Professorat: : Maite Moltó Orts, Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals

En el camp de la conservació i restauració de béns culturals s'utilitzen mitjans científics per a la conservació de les obres d'art; és el que anomenem mètodes científics d'anàlisis no invasives.

Mitjançant els mètodes científics, podem valorar tant la deterioració que ha patit una obra, com prevenir els possibles danys en un futur, mitjançant assajos accelerats.

En el taller, l’alumnat podrà realitzar documentació fotogràfica d'una pintura, amb llum de l'espectre visible i llum de l'espectre no visible, per veure tècniques d'execució de l'obra, danys o intervencions restauratives anteriors. Totes les dades recaptades en aquest estudi ens ajudaran per a determinar quin és l'estat de conservació en què es troba una obra abans de la intervenció.


UPV
UPV
UPV


Mecatrónica


Trau-me del laberint! Taller de mecatrònica


Professorat: Ángel Valera, Carlos Ricolfe, Antonio J. Sánchez i Marina Vallés. Departament d'Enginyeria de Sistemes i Automàtica

Què és la mecatrònica? És la mecànica + l'electrònica. Què és la mecànica? L'automatització dels processos (revolució industrial). I què és l'electrònica? L'automatització del processament de dades (revolució informàtica). On podem trobar la mecatrònica? Per exemple, a casa nostra: en ventiladors, aixetes, llavadores, forns, neveres... i també en els cotxes.

A través dels sistemes d'actuació, de sensorització i de control més els actuadors elèctrics, l’alumnat ha de dissenyar i programar un robot mòbil de LEGO. L'objectiu és que el robot explorador siga capaç de realitzar moviments simples, com trajectòries quadrades, rectangulars, girs, etc., per a poder eixir (en el menor temps possible) d'un laberint.


UPV
UPV
UPV


Criptografia


Desxifrant missatges ocults: Alan Turing i la màquina Enigma. Taller de criptografia.


Professorat: Xavier Molero i Damián López. Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors

El taller pretén conscienciar l'alumnat de la importància de preservar la privacitat en Internet davant gent desconeguda. Una de les tècniques bàsiques d'ocultació de la informació és l'encriptació de missatges.

La part central del taller està dedicada al matemàtic i pioner informàtic Alan Turing i el seu paper en la ruptura de la codificació de la màquina Enigma, dispositiu utilitzat per l'exèrcit alemany durant la II Guerra Mundial. Malgrat la seua contribució a la finalització de la guerra, l'alumnat coneixerà la discriminació i injustícia que va patir per part del govern del Regne Unit per ser homosexual.

La màquina Enigma era un dispositiu electromecànic que usava un complex xifratge polialfabètic basat en rotors. L'alumnat aprendrà, mitjançant activitats pràctiques, a encriptar i desencriptar missatges d'una forma molt semblant a com es feia en la realitat.


UPV
UPV
UPV


Ponts


Ponts ultraresistents... amb espaguetis. Taller de construcció.


Professorat: Nacho Payá. Departament d'Enginyeria de la Construcció i Projectes d'Enginyeria Civil

Amb aquest taller es pretén acostar l'alumnat a l'Enginyeria Civil i descobrir-li el paper que juguen els ponts dins de la societat, així com també des d'un vessant artístic. L'alumnat també ampliarà el seu coneixement sobre el comportament de les estructures.

Es formaran petits grups que realitzaran un prototip a escala amb espaguetis i pistoles de silicona. Una vegada construïts els ponts, es duu a terme un test de càrrega tenint en compte el pes del mateix pont i el de les càrregues que se li van afegint. D'aquesta manera, l'alumnat avalua l'eficiència de cadascun dels ponts construïts.

Aquest taller, inspirat en un de similar realitzat pel professor M. Schlaich a Berlín, fomenta el pensament crític i el treball en equip, i obri una nova visió a les persones participants sobre una estructura tan complexa i tan essencial com els ponts.


UPV
UPV
UPV


Arduino


Programa-ho tu. Taller de programació d'Arduino


Professorat: Francisco José Martínez i Pablo Beneit. Departament de Comunicacions

L'objectiu d'aquest taller és que l'alumnat aprenga els esquemes bàsics de programació d’Arduino i interactue amb perifèrics que es troben al voltant del dispositiu que cal programar. D'aquesta forma, coneixerà com funciona un dispositiu electrònic programable, i com controla els subsistemes que es comuniquen directament amb els humans i amb subsistemes electromecànics. La intenció és fer reflexionar l'alumnat sobre com funciona... des d'una màquina expenedora que subministre refrescos o aperitius, fins a un cotxe o un avió de joguet radiocontrolat o un robot senzill.

La plataforma lliure maquinari/programari escollida sobre la qual s'experimentarà és Arduino, i els perifèrics van des de botons, potenciòmetres i displays LCD fins a servosistemes. L'elecció d’aquesta plataforma és per la seua senzillesa i economia. Els perifèrics triats són aquells que, molt probablement, podríem trobar en els exemples citats: en una màquina expenedora hi ha botons que seleccionen begudes, hi ha servosistemes que desplacen els productes fins que cauen al dispensador, hi ha un display LCD en el qual apareix el preu i el producte seleccionat…


UPV
UPV
UPV


Robòtica


Construeix el teu propi robot. Taller de robòtica.


Professorat: Leopoldo Armesto. Departament d'Enginyeria de Sistemes i Automàtica

Programa divertits robots educatius per a fer-los caminar, moure's i ballar. Crea expressions de colors, sons i detecció d’obstacles, i controla'ls amb el mòbil de forma senzilla.

Aquests robots han sigut creats per professorat i alumnes de l’ETSED (UPV), amb el propòsit de desenvolupar solucions de robòtica educativa que s'utilitzen en centres educatius. Estan basats en Arduino i l'eina de programació és senzilla d'usar, cosa que et permetrà aconseguir uns resultats molt vistosos en poc de temps.

Descobreix el fascinant món de la robòtica a través d'aquests petits joguets i veuràs com és de divertit aprendre usant-los.


UPV
UPV
UPV


Taller Theremin


“Theremin o el principi de la lutieria electrònica” Taller Theremin


Professorat: Carlos Alberto Hernández, professor del Departament de Comunicacions de l’ETSET de la UPV

Al llarg de la història, l’ordenament dels sons en el temps –aquesta és una de les maneres de definir què entenem per música– ha acompanyat sempre l’ésser humà. Resultaria difícil, si no impossible, imaginar la vida sense la música, que és probablement el més universal dels llenguatges. En èpoques remotes, l’ésser humà va fer servir diversos objectes de la natura (pals, pedres, petxines, etc.) per produir sons. Aquesta música primigènia invocaria la pluja, la caça abundant, la tornada del sol cada matí, etc.

Amb el pas del temps, aquests instruments musicals van anar perfeccionant-se, fins que l’ésser humà, ja coneixedor de certs principis matemàtics i físics i posseïdor de certes habilitats en el treball de la fusta i altres materials, va ser capaç de fabricar els seus propis instruments musicals; fou llavors que aparegué l’ofici de lutier. La fi del segle XIX i l’inici del XX estigueren marcats per ús tecnològic de l’electricitat. Bombetes, fonògrafs, gramòfons, motors, etc. captivaven l’atenció de la societat d’aquell temps.

La música no podia restar, i no restà, aliena aquestes novetats que la fada electricitat feia possibles!

L’any 1919, el físic i violoncel·lista rus Léon Theremin (Sant Petersburg, 1896 - Moscou, 1993) va proposar la creació d’un instrument musical elèctric, amb un aspecte semblant a una ràdio amb dues antenes, que va anomenar theremin, i el so del qual recordava molt el d’un violoncel. En l’actualitat, Léon Theremin és considerat com el pare la música electrònica, i el theremin, com el primer instrument electrònic de la història.

Aquest taller proposa fer un recorregut sonor de més de 100 anys per l’ús de l’electrònica en la producció musical. Al costat del theremin, que els participants podran tocar, s’hi presentaran altres instruments més moderns per a la creació sonora, que podran tocar també.

Amb aquest passeig sonor, que comença l’any 1919, els estudiants aprendran conceptes relacionats amb l’electrònica analògica i l’electrònica digital, aquesta darrera a través de dispositius físics i apps dissenyades per a mòbils i tauletes.




Retroinformàtica


Ordinadors de museu i videojoc clàssic. Taller de Retroinformàtica


Professorat: José Ángel Carsí Cubel, Dpt de Sistemes Informàtics i Computació

Aquesta activitat submergeix el visitant en el món i els usos informàtics dels primers ordinadors domèstics. Utilitzem microordinadors Amstrad dels anys 80 del segle XX per estudiar petits programes en llenguatge BASIC (no cal conèixer-lo prèviament) i també per jugar amb videojocs de l’època. A causa de les particularitats de les condicions de l’espai i de la naturalesa del material de treball, aquest taller pot acollir a 20 persones com a màxim. Taller d’interès per als amants del retro i el vintage.




Pensament computational


Programació d'un joc de taula robòtic. Taller Pensament computational


Professorat: Francisco Rodríguez Ballester i Antonio Martí Campoy Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors

El pensament computacional (computational thinking) és un procés per a la resolució de problemes en el qual s'utilitzen, entre altres coses, mètodes de computació. Inclou habilitats de modelatge i descomposició d'un problema en problemes més senzills, processar dades, crear algorismes i generalitzar-los. Les tècniques de programació d'ordinadors permeten que el resultat del procés puga veure's i avaluar-se.

En aquest taller, l'alumnat convertirà un robot amb rodes en una pilota de ping-pong; bé, més aviat en un disc d'hoquei i, així, jugar unes partides. Però no serà un disc qualsevol, tindrà un poc de vida pròpia i no sempre es mourà en línia recta. A més, el robot ha de portar incorporat el marcador del partit.

Per a programar el robot s'utilitza el llenguatge de programació per blocs MakeCode, similar a Escratch. L'alumnat ha de descompondre un problema complex en problemes més senzills, i fer ús dels sensors i actuadors del robot.




Conservació de llavors per al futur


De quants cultius en podries reconèixer les llavors?, com sabries si una llavor està viva? Taller de conservació de llavors


Professorat: Personal investigador del COMAV

El Banc de Germoplasma del COMAV és un servei de la UPV els objectius del qual són: localitzar, recol·lectar, conservar i promoure la utilització de plantes considerades d'interès prioritari per a la nostra societat. Es tracta d'un dels majors bancs de cultius hortícoles d'Espanya i d'Europa. En l'actualitat, conserva llavors de més de 13.000 varietats de cultius hortícoles, principalment d'aquelles amenaçades d'extinció.

Es tracta d'un enorme magatzem on, com si de la caixa d'un banc es tractara, es guarden i depositen còpies de seguretat d'aquestes llavors, que les milloradores i els milloradors de plantes veuen com un tresor, i que exerceixen un paper fonamental, no solament per a la seua conservació, sinó també per a la millora dels cultius actuals i per a desenvolupar noves varietats resistents a plagues o malalties, millor adaptades, tolerants a diferents estressos (fred, sequera, etc.). Són, a més, una assegurança de vida davant de possibles desastres naturals i enfront del canvi climàtic, per a evitar que es perda per sempre aquest valuós patrimoni vegetal i, amb això, la seguretat alimentària i agrícola del nostre planeta.

A través d'aquest taller, l’estudiantat visitarà les instal·lacions i les cambres frigorífiques on es conserven els més de 30.000 pots de vidre amb les llavors. Aprendran a reconèixer llavors que fins ara no havien vist. Sabran distingir les llavors vives de les que han perdut la seua viabilitat mitjançant l'ús de tècniques de tinció, les mateixes que s'utilitzen per a veure la viabilitat del pol·len. I, sobretot, tindran oportunitat de conèixer de primera mà tots els secrets del funcionament i la important labor que realitzen els bancs de germoplasma com el de la UPV.




Energia solar


Te roig + llapis negre = energia verda. Taller d'energia solar


Professorat: Mª Ángeles Hernández. Dep. de Física Aplicada

En aquest taller es dona a conèixer l'energia solar fotovoltaica com una energia verda i amb un gran potencial, i també s'explica de forma breu el fenomen físic que es produeix en alguns materials, denominat efecte fotovoltaic. L'objectiu és acostar l'estudiant a les cèl·lules solars construint una cèl·lula solar casolana amb dos vidres, te roig, un llapis, una càrrega (com ara una calculadora) i els rajos del sol.

Què és l'energia solar? És l'energia obtinguda mitjançant la captació de la llum i la calor emesos pel sol. Què són les cèl·lules solars? Són dispositius que recullen les radiacions lluminoses (els fotons de la llum) i les converteixen en energia elèctrica. Aquestes cèl·lules estan fabricades amb materials semiconductors, com ara el silici -que és el mineral més utilitzat per la qualitat i la disponibilitat en la natura que el caracteritzen- dopat amb fòsfor i bor.




Telèfons intel·ligents


Un laboratori a la butxaca. Taller d'experiments de física amb telèfons intel·ligents


Professorat: Juan Antonio Monsoriu i Juan Ángel Sans. Dep. de Física Aplicada

L'ús dels telèfons mòbils intel·ligents (smartphones) està present en la vida quotidiana molt més enllà de la funció de realitzar telefonades. Cada vegada utilitzem més aplicacions (app), que ens permeten fer tasques fins fa poc impensables.

Moltes d'aquestes aplicacions es basen en l'ús precís i adequat de diferents sensors integrats en l'estructura del nostre mòbil. Hi ha, per tant, un alt grau de tecnologia que converteix els telèfons mòbils en una bona eina per a fer demostracions científiques.

En aquest taller es proposen alguns experiments senzills de física i tecnologia que es desenvoluparan amb els sensors més comuns que trobem en els nostres mòbils. Per exemple, a través d'aquests sensors, podrem veure com compta els passos el nostre telèfon o què permet convertir-lo en una brúixola, o com fotografiar el món microscòpic transformant de forma molt senzilla el mòbil en una càmera macro.
http://smartphysics.webs.upv.es


UPV
UPV
UPV


_ Universitat Politècnica de València © 2021
EMAS upv